Αρωγός στο στρατηγικό έργο της Περιφέρειας Αττικής για ένα ασφαλέστερο οδικό δίκτυο είναι κάποια ειδικά διαμορφωμένα βαν που αντιμετωπίζουν έκτακτα συμβάντα. Ο Κιμών Λογοθέτης εξηγεί στo carandmotor.gr τον τρόπο δράσης τους.

Καθοριστική συνδρομή στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας έχουν τα ειδικά διαμορφωμένα βαν της Περιφέρειας Αττικής που επιχειρούν στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς της όλο το 24ωρο.

Ειδικότερα, τα κλειστά οχήματα τύπου βαν είναι στελεχωμένα με εξειδικευμένο προσωπικό και περιπολούν το πρωτεύον αστικό οδικό δίκτυο, συνολικού μήκους 800 χλμ, εντός αστικού ιστού.

Έως και σήμερα, τα οχήματα οδικής ασφάλειας σε συνεργασία με τα συνεργεία αυτεπιστασίας της Περιφέρειας Αττικής, έχουν αντιμετωπίσει με αποτελεσματικότητα 4.532 συμβάντα. Πολλά εξ αυτών έχουν σημειωθεί στον Κηφισό, τον δρόμο με τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο στην Ελλάδα.

Αυτά είναι τα βαν που σώζουν ζωές στους δρόμους της Αθήνας

Πώς τα βαν σώζουν ζωές

Το έργο των βαν, αλλά και τον φιλοσοφικό πυρήνα πίσω από την επιστράτευσή τους εξηγεί στο carandmotor.gr ο Κίμων Λογοθέτης, Σύμβουλος Διαχείρισης Κυκλοφορίας & Οδικής Ασφάλειας της Περιφέρειας Αττικής και υπεύθυνος συντονισμού του τηλεφωνικού αριθμού αντιμετώπισης έκτακτων συμβάντων “1544”.

«Όλα ξεκίνησαν το Νοέμβριο του 2019 όταν ο περιφερειάρχης Αττικής δημιούργησε ένα υπερσύγχρονο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας αξιοποιώντας τις υφιστάμενες υποδομές. Εκεί γρήγορα διαπιστώσαμε ότι ένα από τα πιο βασικά προβλήματα που επιβαρύνουν την κυκλοφορία στον Κηφισό, ήταν τα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα. Στη λεωφόρο Κηφισού καταγράφονται σχεδόν καθημερινά περισσότερα από οκτώ συμβάντα που αφορούν μικροατυχήματα με υλικές ζημιές ή ακινητοποίηση οχημάτων λόγω βλάβης.

Αντιλαμβάνεστε ότι όταν αυτό συμβαίνει κατά τις πρωινές ή κατά τις μεσημεριανές ώρες αιχμής που ο Κηφισός έχει κυκλοφοριακό φόρτο 2.000 οχήματα ανα λωρίδα κυκλοφορίας πόσο μπορεί να δυσκολέψει την ήδη επιβαρυμένη κατάσταση. 

Έτσι λοιπόν σε πρώτη φάση δημιουργήσαμε την ομάδα οδικής ασφάλειας τον Απρίλιο του 2020. Η ομάδα αποτελείται από τα οχήματα οδικής ασφάλειας και το εξειδικευμένο προσωπικό το οποίο έχει εκπαιδευτεί για το συγκεκριμένο σκοπό».

Όπως εξηγεί ο Κίμων Λογοθέτης στο carandmotor.gr, τα οχήματα είναι εξοπλισμένα με το κατάλληλο υλικό σήμανσης, όπως κορίνες, βέλη, τόξα και διαθέτουν στο πίσω μέρος ένα μεγάλο αναλαμπόν βέλος -το γνωστό F.L.R.- καθώς και μία μικρή πινακίδα μεταβλητών μηνυμάτων.

Παράλληλα διαθέτουν ειδικό απορροφητικό υλικό για να μπορούν να αντιμετωπίσουν την διαρροή υγρών στο οδόστρωμα που μπορεί να προκαλέσουν ατύχημα π.χ λάδια ή πετρέλαιο. Ταυτόχρονα μπορεί να προσφέρουν βοήθεια σε κάποιον οδηγό που έχει ακινητοποιηθεί από λάστιχο, να συνεπικουρούν στο έργο της Τροχαίας προκειμένου να μένει ανοιχτή Λωρίδα Άμεσης Ανάγκης, όμως η βασική τους ιδιότητα είναι η έγκαιρη σήμανση στα τροχαία ατυχήματα και τα ακινητοποιημένο οχήματα ή ακόμη και στα έργα συντήρησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σχεδόν καθημερινά, απομακρύνουν από τις λωρίδες κυκλοφορίας τους οδηγούς που έχουν εμπλακεί σε σύγκρουση με πολύ μικρή ηλικία ζημιά και περιμένουν στη μέση του δρόμου να έρθει η φροντίδα ατυχήματος.

«Σε αυτή την κακή συνήθεια οι συνεργάτες μας ενημερώνουν τους εμπλεκόμενους οδηγούς, ότι μπορούν να τραβήξουν μια φωτογραφία και στη συνέχεια να βγουν στην πρώτη έξοδο για να κάνει τις απαιτούμενες ενέργειες προκειμένου να αποζημιωθούν χωρίς να εμποδίζουν την κυκλοφορία.

Για τις μεγαλύτερες συγκρούσεις που έχουν ως αποτέλεσμα να κινητοποιηθεί κάποιο όχημα η περιφέρεια Αττικής έχει εξοπλιστεί με πλατφόρμα οδικής βοήθειας η οποία βρίσκεται σε μόνιμη επιφυλακή πάνω στον αυτοκινητόδρομο για να μπορεί να απομακρύνει ακόμη πιο γρήγορα τα οχήματα που θα προκαλέσουν ανάσχεση στην κυκλοφορία», προσθέτει ο Κίμων Λογοθέτης.

Πόσο έχει αποδώσει η λειτουργία των οχημάτων οδικής ασφάλειας; Πώς το αντιμετωπίζουν οι οδηγοί;

Σχετικά με τις εντυπώσεις που έχουν αφήσει τα βαν στους οδηγούς, ο Κίμων Λογοθέτης αναφέρει, ότι από την πρώτη στιγμή που τα οχήματα οδικής ασφάλειας με το εξειδικευμένο προσωπικό βγήκαν στο δρόμο άφησαν ένα πολύ θετικό αποτύπωμα.

«Τις πρώτες μέρες κανείς δεν περίμενε ότι θα κινητοποιηθεί σε ένα δημόσιο αυτοκινητόδρομο και σε λίγα λεπτά θα σπεύσει κάποιος να τον βοηθήσει. Θα έλεγα ότι τους ξαφνιάζει ευχάριστα η παρουσία των συνεργατών μας πάνω στο κεντρικότερο οδικό άξονα της Αττικής και σίγουρα η συνδρομή τους ήταν πολύτιμη.

Κανένας πλέον δεν αισθάνεται μόνος όταν κυκλοφορεί στους κεντρικούς οδικούς άξονες της Αττικής. Υπό αυτή την έννοια και με ενθουσιασμό από την ανταπόκριση των πολιτών επεκτείναμε την υπηρεσία σε όλους τους κεντρικούς οδικούς άξονες αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής. Πλέον η υπηρεσία μας παρέχεται και στη Μεσογείων και στην Ποσειδώνος και στην Κηφισίας, στην Λαυρίου στην Μαραθώνος, στην Βάρης Κορωπίου, στην Πειραιώς, στην Πέτρου Ράλλη, ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας αν είναι απαραίτητο όπως στην Βασιλίσσης Σοφίας, στην Αμαλίας και την Σταδίου. Ασφαλώς βέβαια και δεν υπάρχει ένα όχημα για κάθε οδική αρτηρία αλλά βρίσκονται πάντοτε σε επιφυλακή τέσσερα οχήματα τα οποία συντονίζονται από το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής και παρεμβαίνουν όπου χρειάζεται και επιχειρούν πάντοτε σε συνεργασία με την Τροχαία.

Επεκτείνοντας όμως την ακτίνα δράσης, προσθέσαμε και επιπλέον αρμοδιότητες έτσι ώστε να επιτυγχάνουμε καλύτερους χρόνους απόκρισης στα αιτήματα των πολιτών. Πλέον τα οχήματα της περιφέρειας Αττικής έχουν περισσότερες δυνατότητες και μπορούν να αποκαταστήσουν μικρές βλάβες του οδικού δικτύου ή μεγαλύτερες σε συνεργασία με τα συνεργεία μας. Για παράδειγμα μπορούν να επουλώσουν λακκούβες, να αποκαταστήσουν μικρές βλάβες σε στηθαία ασφάλειας, στην σηματοδότηση (σε συνεργασία με το εξειδικευμένο συνεργείο) και να προβούν σε μικρές εργασίες συντήρησης όπως καθαρισμό η αντικατάσταση πινακίδων σήμανσης που δεν είναι ευδιάκριτες. Ταυτόχρονα ασκούν καθημερινή εποπτεία στο οδικό δίκτυο καταγράφοντας ζητήματα που μπορεί να δημιουργήσουν κίνδυνο, όπως διαρροή υδάτων, αποφράξεις φρεατίων συλλογής ομβρίων υδάτων, βλάβες ηλεκτροφωτισμού και σημεία μειωμένης οδικής ασφάλειας. Κατά τη γνώμη μου η ομάδα οδικής ασφάλειας της περιφέρειας Αττικής αποτελεί την αιχμή του δόρατος στην βελτίωση του οδικού δικτύου.

Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν θα είχε γίνει χωρίς την ευαισθησία και την αποτελεσματικότητα του περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλη και του διευθυντή των Υποδομών κ. Παναγιώτη Καρυώτη.

Μέχρι σήμερα τα οχήματα οδικής ασφάλειας έχουν ανταποκριθεί σε 4.500 συμβάντα που κρίθηκε απαραίτητη η συνδρομή τους. Η αναγγελία των συμβάντων γίνεται είτε από τους πολίτες μέσω του τηλεφωνικού αριθμού 1544, είτε από το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, είτε από τους επόπτες μηχανικούς της Διεύθυνσης Διαχείρισης Μητροπολιτικών Υποδομών, είτε από την Τροχαία ή από άλλους φορείς όπως οι Δήμοι.

Είναι βέβαιο ότι έχει μειωθεί σημαντικά ο χρόνος απόκρισης και τα αντανακλαστικά του κρατικού μηχανισμού. Παλαιότερα για να κλείσει μία λακκούβα σε κεντρικό οδικό άξονα θα έπρεπε ο πολίτης να επικοινωνήσει τις εργάσιμες μέρες και ώρες με το τηλεφωνικό κέντρο της περιφέρειας Αττικής, να καταγράφει το σχετικό αίτημα, να πρωτοκολληθεί, να γίνει διανομή στην αρμόδια υπηρεσία, να μπει σε σειρά προτεραιότητας και να δρομολογηθεί.

Επομένως στην καλύτερη περίπτωση μια λακκούβα στη μέση της Αλεξάνδρας θα χρειαζόταν περίπου 10 μέρες για να κλείσει κατά μέσο όρο. Τώρα αρκεί ένα τηλεφώνημα στο τηλεφωνικό αριθμό 1544 και μέσα σε λίγα λεπτά θα έχει δοθεί σήμα στο όχημα οδικής ασφάλειας που θα βρίσκεται σε επιφυλακή για να ενεργήσει επι τόπου. Επομένως η λακκούβα θα έχει κλείσει σε περίπου μία ώρα από την αναγγελία».

Το εξειδικευμένο προσωπικό της Περιφέρειας Αττικής

Η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Αττικής δεν θα μπορούσε να γίνει πράξη, δίχως την πολύτιμη συμβολή του εξειδικευμένου προσωπικού της Περιφέρειας Αττικής.

Σύμφωνα με τον Κίμωνα Λογοθέτη, οι εργαζόμενοι πρέπει να διαθέτουν ειδικές γνώσεις, εμπειρία και πάνω απ’ όλα διαρκή εγρήγορση των αισθήσεων. Είναι ένα επάγγελμα που δεν συγχωρεί λάθη.

«Το παραμικρό λάθος μπορεί να έχει μη αναστρέψιμες επιπτώσεις. Η κυκλοφορία και μάλιστα σε κεντρικούς δρόμους εντός αστικού ιστού δεν είναι ένα ελεγχόμενο περιβάλλον. Αντίθετα υπάρχουν πολύ απρόβλεπτοι παράγοντες και κάποιες ενέργειες από τους χρήστες του οδικού δικτύου που δεν μπορεί εύκολα να τις προβλέψει ακόμη και ένας έμπειρος επαγγελματίας. Καθημερινά βλέπουν πολλά τα μάτια μας, από σοβαρά τροχαία ατυχήματα και παραβατικές συμπεριφορές καθώς και άλλες έκτακτες καταστάσεις, όπως πυρκαγιές σε οχήματα, εκδήλωση φυσικών φαινομένων κ.ο.κ. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της περιφέρειας Αττικής παρέχονται 365 μέρες το χρόνο και όλο το εικοσιτετράωρο κάτι που σημαίνει πως το προσωπικό εργάζεται και τις νυχτερινές ώρες, καθώς και Κυριακές και αργίες.

Πέραν όμως από την επικινδυνότητα του επαγγέλματος το πιο δύσκολο είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι άνθρωποι μας έρχονται αντιμέτωποι με συμπεριφορές που δεν είναι και τόσο ευγενικές. Ίσως το δυσκολότερο κομμάτι όταν είσαι 8 ώρες στο δρόμο με δύσκολες καιρικές και κυκλοφοριακές συνθήκες. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός μοτοσικλετιστή ο όποιος επιτέθηκε φραστικά στον άνθρωπο μας που έκανε σήμανση στον Κηφισό και προσπαθούσε να τον προειδοποιήσει ότι πιο κάτω έχει γίνει ατύχημα και έχουν χυθεί λάδια στο οδόστρωμα και τελικά ο μοτοσικλετιστής γλίστρησε λίγο παρακάτω ευτυχώς χωρίς να χτυπήσει. Από την άλλη όμως πλευρά -και ευτυχώς είναι η πλειοψηφία- υπάρχουν άνθρωποι που αναγνωρίζουν την προσπάθεια και εκφράζουν την ικανοποίησή τους».

Κινητήριος δύναμη των ανθρώπων που εργάζονται για την οδική ασφάλεια είναι ηθική αμοιβή που λαμβάνουν όταν βλέπουν τις προσπάθειές τους να καρποφορούν. Ενδεικτικό είναι ένα συμβάν που έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη του Κίμωνα Λογοθέτη.

«Ένα όχημα να έχει σταθμεύσει με αλάρμ στο ανοδικό ρεύμα του Κηφισού, στο ύψος των ΚΤΕΛ πάνω στη ΛΕΑ, σε ένα πολύ δύσκολο σημείο ακριβώς στην έξοδο του ανισόπεδου κόμβου που περνάει κάτω από την λεωφόρο Αθηνών.

Ο οδηγός του αυτοκινήτου ήταν ένας ηλικιωμένος κύριος που το όχημά του ακινητοποιήθηκε εκεί λόγω μηχανικής βλάβης. Το τηλέφωνο του είχε κλείσει από μπαταρία και έπρεπε άμεσα να λάβει την φαρμακευτική του αγωγή που προφανώς δεν είχε μαζί του. Ο άνθρωπος είχε πανικοβληθεί και βρισκόταν σε απόγνωση, όταν έφτασε στο σημείο το προσωπικό μας, τον οδήγησε στο πλησιέστερο φαρμακείο ενώ παράλληλα φρόντισε για την απομάκρυνση του οχήματος του από το δρόμο. Η ηθική αμοιβή μας ήταν μεγάλη και μας πείσμωσε ακόμη περισσότερο για να συνεχίσουμε το έργο μας».