Το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της Αθήνας ειδικά τις ώρες αιχμής είναι τεράστιο – Τα έργα υποδομής που προγραμματίζεται να γίνουν και τα σχέδια ενίσχυσης των ΜΜΜ

Οι πιο πρόσφατες έρευνες καταδεικνύουν ότι ο μέσος Αθηναίος περνά ετησίως περίπου 2 μέρες της ζωής του στο μποτιλιάρισμα. Και, όπως διαπιστώνουν οι επιστήμονες, ο χρόνος αυτός διαρκώς αυξάνεται. Το (όχι και τόσο) ευχάριστο διάλειμμα των lockdown έδωσε μια ανάσα στους δρόμους που άρχισαν να μποτιλιάρονται ξανά μετά από μια δεκαετία κρίσης, κατά την οποία είχαν μειωθεί οι μετακινήσεις, αλλά αυτή η ανάσα τελειώνει.

Και όσο αυξάνεται η κίνηση, αυξάνονται κι άλλα προβλήματα: υποβαθμίζονται οι περιοχές με μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο -άρα υπάρχει υποτίμηση και στην αγορά ακινήτων-, μειώνεται η εμπορική κίνηση στα καταστήματα και τις επιχειρήσεις (λόγω λιγότερων διελεύσεων), αυξάνεται το κόστος μετακίνησης για όλους.

Στο Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής η ομάδα των συγκοινωνιολόγων παρατηρεί τα δεδομένα της κίνησης στους δρόμους της Αθήνας και αναπροσαρμόζει live τη στρατηγική της για να ξεμπλοκάρουν, όσο γίνεται, οι δρόμοι. Ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης έτρεξε μια σειρά από έργα -ασφαλτοστρώσεις, διαπλατύνσεις, νέος φωτισμός, έξυπνα φανάρια- που μπορούν να βελτιώσουν την κατάσταση, όμως τα αυτοκίνητα είναι πάρα πολλά για τους δρόμους μας.

«Ο κορεσμός είναι κάτι το φυσιολογικό, εξηγεί στο «ΘΕΜΑ» ο σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας και Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής Κίμων Λογοθέτης. «Ηδη η κυκλοφοριακή ικανότητα των δρόμων μας είναι τρεις φορές μικρότερη από τα αυτοκίνητα που εξυπηρετούν. Είναι σαν σε ένα δωμάτιο 10 ατόμων να βρισκόμαστε 30. Οσο καλά και αν κατανείμουμε τον χώρο θα είμαστε στριμωγμένοι. Η Περιφέρεια έχει σχεδιαστεί για 2 εκατομμύρια κατοίκους και σήμερα αυτοί ξεπερνούν τα 4 εκατομμύρια. Στην τουριστική περίοδο ο αριθμός αυτός μπορεί και να διπλασιάζεται».

Οι συγκοινωνιολόγοι του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας διαπιστώνουν τον τρόπο με τον οποίο αυξάνεται η κίνηση στον βασικό κόμβο κυκλοφορίας της Αττικής, τη λεωφόρο Κηφισού. Οπως εξηγεί ο κ. Λογοθέτης, οι μετρήσεις από τους αισθητήρες που έχουν τοποθετηθεί σε κατάληψη οδοστρώματος, μέση ωριαία ταχύτητα και διελεύσεις (με στοιχεία σύγκρισης τριών καθημερινών ημερών, δηλαδή τις πρωινές ώρες μιας Τρίτης του Φεβρουαρίου, μιας του Απριλίου και μιας του Μαΐου) δείχνουν ότι έχουμε αύξηση στο ποσοστό της κατάληψης του οδοστρώματος. Δηλαδή των οχημάτων που είναι ακινητοποιημένα σε μποτιλιάρισμα.

Αυτό το φαινόμενο δεν είναι καινούριο. Δηλαδή το πρωί, περί τις 8 με 9, που είναι ώρες αιχμής, στο ρεύμα καθόδου προς Πειραιά το μποτιλιάρισμα ξεκίναγε από τον κόμβο της Αττικής οδού τα προηγούμενα χρόνια. Σήμερα, η κατάληψη, δηλαδή τα ακινητοποιημένα οχήματα, ξεκινούν από τη γέφυρα Καλυφτάκη. «Είναι ενδεικτική αυτή η εικόνα», εξηγεί ο κ. Λογοθέτης, «καθώς η λ. Κηφισού είναι το βαρόμετρο της κυκλοφορίας – και ειδικότερα το ρεύμα που συνδέει το βόρειο τμήμα του νομού με τον Πειραιά».

Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr