Προσωπικά δεδομένα ή οδική ασφάλεια;

πειραιώς τροχαία

Πιο συγκεκριμένα την περασμένη εβδομάδα τέθηκε σε εφαρμογή απο το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης  ένα χρηστικό εργαλείο που βελτιώνει την οδική ασφάλεια. Ο λόγος για την ηλεκτρονική εφαρμογή, στην οποία όποιος πολίτης επιθυμεί θα μπορεί να πληκτρολόγησει τον αριθμό της κρατικής πινακίδας του αυτοκινήτου, που τυχόν τον απασχολεί προκειμένου να διαπιστώσει, εάν το όχημα είναι ασφαλισμένο και αν κυκλοφορεί νόμιμα.

Προσωπικά δεδομένα ή οδική ασφάλεια;

Η συγκεκριμένη εφαρμογή αποτελεί μεγάλη καινοτομία όπου με εξέπληξε ευχάριστα, καθώς αναμένεται να μειώσει σημαντικά τον αριθμό των ανασφάλιστων αυτοκινήτων, να εντοπιστούν πιο εύκολα τα κλεμμένα οχήματα ακόμη και εγκατάλειψη θύματος απο τροχαίο ατύχημα ή φυγή σε ατύχημα με υλική ζημιά και ταυτόχρονα να εντοπιστούν τα εγκαταλελειμμένα που καταλαμβάνουν άσκοπα τις θέσεις στάθμευσης στις γειτονιές μας.

Αμέσως έσπευσα να δοκιμάσω την εφαρμογή, αναζητώντας το πρώτο αυτοκίνητο που βρήκα μπροστά μου και αφορούσε ένα όχημα οδοποιίας του Δήμου Αθηναίων, που επιχειρούσε στα Πετράλωνα για την αποκατάσταση επικινδυνότητας στο δημοτικό οδικό δίκτυο.

Πληκτρολογώντας τον αριθμό κυκλοφοριας στο open car προέκυψε το εξής αποτέλεσμα:

Από την παραπάνω αναζήτηση προκύπτει ότι πρόκειται για κοινό φορτηγό μη ανατρεπόμενο μάρκας Mitsubishi, τύπου L 200 και χρώματος γκρι, είναι σε ισχύ το ασφαλιστήριο συμβόλαιο αστικής ευθύνης μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2022, χωρίς προφανώς να αναφέρονται τα στοιχεία του ιδιοκτήτη.

Πραγματικά η πιο άψογη ηλεκτρονική καινοτομία, μέχρι σήμερα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Στη συνέχεια όμως τέθηκε το ζήτημα των «προσωπικών δεδομένων» και την επόμενη μέρα αφαιρέθηκε από τα αποτελέσματα αναζήτησης η μάρκα, ο τύπος και το χρώμα του οχήματος.

Αυτό που εύκολα μπορεί να αναρωτηθεί κανείς είναι ποιο από τα τρία προαναφερόμενα στοιχεία αποτελεί προσωπικό δεδομένο; Αν έχουμε παρατηρήσει τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, προφανώς έχουμε παρατηρήσει και τι χρώμα είναι, το εργοστάσιο κατασκευής και ίσως και το μοντέλο.

Στην παρακάτω εικόνα αποτυπώνεται το αποτέλεσμα της σημερινής αναζήτησης για το ίδιο όχημα.

Όπως διαπιστώνουμε μπορούμε να δούμε εάν το όχημα είναι ασφαλισμένο, εάν βρίσκεται σε κυκλοφορία και ότι δεν απασχολεί τις Αρχές. Δεν μπορούμε όμως σε καμία περίπτωση να τακτοποιήσουμε το όχημα. Αυτό σημαίνει ότι εξακριβώνουμε την νομιμότητα της πινακίδας που αναγράφει τον αριθμό κυκλοφορίας και όχι του οχήματος. Με απλά λόγια εάν η συγκεκριμένη πινακίδα κυκλοφορίας αφαιρεθεί από το γκρι Mitsubishi και μπει π.χ. σε ένα λευκό Citroen δεν θα γίνει αντιληπτό. Επομένως ενισχύεται η παραβατικότητα στο βωμό των «προσωπικών δεδομένων» με πολύ σοβαρές επιπτώσεις.

Ενδεικτικά θα αναφέρω ένα παράδειγμα:

ο δίκυκλο όχημα της παραπάνω φωτογραφίας μεταφέρει παλέτες, παραβιάζοντας τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και εμπλέκεται σε τροχαίο ατύχημα εγκαταλείποντας το θύμα. Διερχόμενος οδηγός καταγράφει τον αριθμό κυκλοφορίας και διαπιστώνει μέσω του open car ότι το όχημα βρίσκεται σε κυκλοφορία και είναι ασφαλισμένο, όμως δεν τακτοποιεί τον τύπο του οχήματος και η πινακίδα δεν αντιστοιχεί σε δίκυκλη μοτοσικλέτα μικρού κυβισμό αλλά σε τρίκυκλο.

Εύκολα λοιπόν μπορεί να αντιληφθεί κανείς ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν άπειρα παραδείγματα, με φυγή σε ατύχημα, με κλεμμένο όχημα και τέλεση αξιόποινης πράξης κ.ο.κ.

Η οδική ασφάλεια, χρειάζεται ολοκληρωμένες λύσεις, όπως η εφαρμογή «open car», όμως εδώ, θα πρέπει να γίνει μια αναλυτική συζήτηση, από όλους τους συναρμόδιους φορείς ,για να καθοριστούν οι προτεραιότητες, έτσι ώστε να μην παρεμποδίζονται τόσο σημαντικές καινοτομίες απο ανούσιες τυπικότητες.

Comments are disabled.